به نظرت چه تفاوتی بین افراد سمعی، بصری و لمسی هست؟

موج مثبت
فقط در آرامش و صلح می توانید حقیقت را دریابید
به نظرت چه تفاوتی بین افراد سمعی، بصری و لمسی هست؟
ن : سارا حسین پور ت : ز : | +


 
به طور كلی افراد در ارتباطات خود به یكی از سه سیستم عصبی زیر گرایش دارند:

 

 

 


 
الف:  "افراد بصری"

  این افراد جهان را به ضرورت تصاویر ادراك می كنند به همین جهت كلماتی را كه به زبان می آورند تصویر گر است، لحن صدا تغییرات چهره و حركات بدن به هنگام شنیدن به طرف بالا نگاه می كنند، با سرعت سخن می گویند و آهنگ صدایشان بلند است، دست ها را حركت می دهند و به طرف بالا می گیرند، تنفس سریع سطحی و نامرتبی دارند و در قسمت بالایی قفسه سینه تنفس می كنند.

  افراد بصری در جملات به لغات زیر تكیه دارند:

  دیدن، نگاه كردن، خیره شدن، روشن،  چشم انداز، در نظر گرفتن، هدف،  دور اندیشی،  درخشان، چراغانی ، شفاف ، تصویر ، ترسیم ،  انعكاس،  دیدگاه،  كانون توجه ،  تیره و تار،  تابش ، آراسته.

  با بصری ها چگونه باشیم؟

   بصری ها عاشق گلند، دوستدارهدیه اند، با بصری ها باید پر شور تر و پر هیجان تر بود، توضیح و تفسیر زیاد حوصله بصری ها را سر می برد، برای صحبت كردن با آنها حركات مهمتراز كلام یا لحن و طنین است، سریع تر صحبت كنید، رفتار مودبانه و محترمانه داشته باشید، آرامش افراطی و شل بودن آنها را كلافه می كنند،عاشق هیجانند.


 
ب: "افراد سمعی"

  این گروه به لغات و واژه های سمعی تكیه دارند و به هنگام ارتباط حالات فیزیولوژیكی زیر را از خود نشان می دهند، به هنگام اندیشیدن اغلب به اطراف خود می نگرند، آرام با آهنگی آهسته اما پر طنین سخن می گویند،  دست خود را تا نیمه كمر بالا آورده و با آن ژست می گیرند ، آرام  و منظم و از وسط قفسه سینه نفس می كشند.

 افراد سمعی در جملات به لغات زیر تكیه دارند:

 شنیدن، گوش دادن، فریاد كشیدن، بحث كردن، اطلاع دادن، تحسین كردن ، گفت و شنود كردن، بیان كردن، اعلام كردن، خاموش كردن، صدا، آهنگ، همهمه ، ضربه ، قصد داشتن، شرح دادن، مذاكره كردن، ناهنجار، انعكاس، تلفن كردن، پرخاش كردن ، اعتراض كردن، غرش، پر طنین ، تلق تلق كردن، فركانس، غرغر كردن، سكوت.

 با سمعی ها چگونه باشیم؟

 به گفتار زیاد توجه دارند، با سمعی ها كمی آرامتر از بصری ها صحبت كنید، خیلی هم آرام نشوید. شرح و تفسیر فراوان هم ندهید. مودبانه سخن بگویید، فصاحت و بلاغت را از یاد نبرید، شمرده و متین باشید ، تشویقتان بیشتر كلامی باشد ، به گفتار سمعی ها بیشتر از بقیه گوش دهید ، سمعی خوش سخن است، در تیپ های رفتاری معمولا سمعی ها محترمند ،برای سمعی ها احترام كلامی مهمتر از احترام رفتاری است، تند صحبت كردن با آنها بی ادبی تلقی می شود، چون آن را نشانه اضطراب و نبود آرامش می دانند، ترجیح می دهند، موسیقی ملایم گوش دهند تا اینكه فیلم مهیج ببینند.

  ج: " افراد لمسی                                   "
 
در جملات این افراد مفاهیم احساسی قالب است، به هنگام اندیشیدن به پایین و طرف راست خود نگاه می كنند، صدایشان عمیق است و كلمات شمرده از دهانشان خارج می شود، حركات دست تغییرات چهره و اعمال جسمانی آنها زیاد است، معمولا دستشان راپایین نگاه می دارند و خود را به كرات لمس می كنند، تنفس این عده عمیق است و از تمام قفسه سینه برای تنفس استفاده می كنند.

 افراد لمسی در جملات به لغات زیر تكیه دارند:

 احساس، لمس كردن، اتصال، لغزیدن، تعادل، اصابت، احساسات، بالا و پایین پریدن، خشمگین، پیوند، چسبناك، گرسنه، سراسیمه، پر جنب و جوش، دور ریختن، گرداندن، چنگ زدن، مضطرب ، دلچسب ، مالیدن

  با لمسی ها چگونه باشیم؟

 

 

  بسیار ملایمند آنقدر كه به نظر بعضی ها شل و ولند، اما در ملایمت آنها متانت هم هست، لمسی ها از بصری ها متنفرند، باید آنها را در آغوش گرفت دستشان را به گرمی فشرد و دست تحسین و صمیمیت بر پشتشان زد، هل دادن و كتك زدن موجب آزارشان می شود، آرامتر و احساساتشان عمیق تر است، با آنها ملایم صحبت كنید.

 

 

 

 

 

منبع: http://www.hamdardi.net

 

 


 

 


نظرات شما عزیزان:

اصغر
ساعت21:02---17 شهريور 1392


ehsan-k2
ساعت16:32---11 شهريور 1392
سلام ساراجون اومدم وبت عالی بودبه وب من هم یه سری بزن

زهره اسدی
ساعت8:16---6 شهريور 1392
زهره

سلام امیدوارم همه عمر با آرامش و سلامت زندگی کنید .

بابت مطالبتان بسیار سپاسگزارم همین اینکه مطالب مثبت را در وبلاکتان می گذارید خود نشانه نیت خوبتان است .بازم هم تشکر .

اما دوست عزیز دوست دارم در مورد فعالیتتان در این زمینه بیشتر بدانم و اینکه هدفتان چیست ؟ زیرا من بسیار مشتقام که با آنتونی رابیینز ملاقات حضوری داشته باشم یا بتوانم با او تلفنی صحبت کنم .اگز می توانید کمکم کنید و اینکه از شما بیشتر بدانم . موفق باشید .
پاسخ: سلام دوست عزیز من، من نحوه ارتباط با آنتونی رابینز را هم برای شما هم برای یکی دیگر از مخاطبین همون هفته ای که درخواست کردید ایمیل کردم. در مورد خودم هم در پست اول وبلاگ و هم در قسمت درباره وبلاگ و نیز پروفایل مدیر وبلاگم اطلاعات و اهدافم را درج کرده ام اگر قانع نشدید یا ایمیلم به شما نرسیده اطلاع دهید تا اقدامات دیگری صورت بگیرد. موفق باشید.


ﺑﮩﺮوز
ساعت4:15---6 شهريور 1392
مرسی عالی بود فقط متاسفانه من نتونستم تشخیص بدم بطور یقين جزء كدوم دسته ام شاید بخاطر اين باشه هنوز بطور کامل به خودشناسی نرسيدم

بهرام کهلو
ساعت19:14---5 شهريور 1392
سلام. مطالب این بخش را مطالعه کردم.مطالب خوب بود استفاده و حظی وافر بردیم.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: سمعی, بصری, لمسی,
.:: ::.


Powered By LOXBLOG.COM Copyright © by mojemosbat
This Template By Theme-Designer.Com