از ديدگاه شما خلاقيت، استعداد ذاتي هست "يا" مهارت اكتسابي؟

موج مثبت
فقط در آرامش و صلح می توانید حقیقت را دریابید
از ديدگاه شما خلاقيت، استعداد ذاتي هست "يا" مهارت اكتسابي؟
ن : سارا حسین پور ت : ز : | +

    همه ما بالقوه خلاق هستیم.تنها باورهای غلطی درباره خود ودیگران داریم که مثل قفل هایی ذهن ما را محدود می کنند.  وقت آن رسیده که این موانع را دور بریزید، فقط کمی تلاش و پشتکار لازم دارید .

 

  حدس زدن ادامه سریال های تلویزیونی،صحبت کردن باهمکاران درباره مشکل یک مشتری ویا درک معنی برخی از کنایه های فیلم ها گرچه به نظر اتفاق تازه ای نمی آید اما کلیه این مثال ها جزو مواردی هستند که باعث می شوند خلاقیت شما تحریک شود و همانند ماهیچه های بدن، هرچقدر بیشتر ازقوه تخیل خود استفاده کنید، آن را قویتر می کنید. این کار را درهرجایی انجام می دهید در منزل،سرکار و در موقعیت های اجتماعی.بیشتر افراد تصور غلطی درباره "خلاق بودن"دارند و همین امر باعث می شود که نتوانند این امر بالقوه را به فعل برسانند.

در ادامه ما شما را با 6 تصور غلط درباره خلاقیت آشنا می کنیم :

اشتباه 1: من خلاق نیستم

  آیا باشنیدن کلمه خلاقیت به جای اینکه چیزی به شما الهام شود،چهارستون بدنتان به لرزه می افتد ؟ این مسأله به معنی فقدان تصویرسازی در شما نمی باشد،تنها به این دلیل است که جایی آن را مخفی نگه داشته اید. به گفته دیویدگلدشتاین مشاور و همکار نویسنده کتاب "Creative you" ( کتابی که در جستجوی ارتباط بین خلاقیت و شخصیت فرد می پردازد)، هر کسی می تواندخلاق باشد اما واقعیت این است که قوه تصویرسازی بسیاری ازافراد در ابتدای کودکی خاموش می شود. برای مثال یک کودک 5ساله آسمان رابه رنگ بنفش نقاشی می کند چرا که فکر می کند زیباست اما اگر کسی نقاشیش را به باد انتقاد گرفته و مسخره کند او دیگر به انگیزه و خلاقیت درونی خود اعتماد نمی کند."

اشتباه 2: خلاقیت=هنر

  شناخت خلاقیت های ذاتی،اولین گام دررشد آن است. به گفته گلدشتاین اینکه شاعر یا نقاش نیستید،دلیل نمی شود که خلاق نباشید. آیا شما می توانید درجلسات شرکای کاری مثل حرفه ای ها خوب صحبت کنید؟ آیا به نظر می رسد که همیشه می دانید در موقعیتی که دیگران حرفی برای گفتن ندارند حرف درست را بزنید؟ پس شما نیز در زمینه ارتباط با دیگران خلاقیت دارید. شاید شما هم همانند مربی باشگاه دارای این قابلیت باشید که یک ورزش جالب و مفید را بوجود آورید، این هم نوعی خلاقیت است. شاید هم از فیلم های سه بعدی لذت می برید ، در اینصورت می توانید یک وبلاگ ایجاد کرده و درباره یک موضوع تخیلی مطلب بنویسید.

 

اشتباه 3: خلاقیت بیهوده و بی معناست

  وقتی درحال غرق شدن هستیدباید درجریان آب شنا کنید نه در آسمان.استراحت دادن به ذهن وقتی که در گیر یک مساله گیج کننده هستید باعث می شود که زمانی که سر کار خود بر می گردید راه حل های فراوانی به فکر شما خطور کند. مطالعات نشان داده اند که خلاق بودن ارتباط مستقیمی با آزاد بودن فکر، سلامت عاطفی و جسمی، اعتماد بنفس و حتی خواب کافی دارد.



اشتباه 4: بعضی ها ذاتا خلاقند بعضی های دیگر نه!

  " هر کسی سبک و روش خودش را دارد " به گفته گلدشتاین خلاقیت با توجه به تفاوت  شخصیت در افراد ، متفاوت است. یکی از عوامل مهمی که روی خلاقیت تاثیر زیادی دارد درون گرایی در مقابل برونگرایی می باشد. فرد برونگرا با تعامل بهترین نوآوری ها را دارد در حالیکه فرد درونگرا بوسیله بازتاب آرام خود نوآوری می کند. اگر شما بشدت برون گرا هستید ، یعنی وقتی که با دوستان خود صحبت می کنید ازخلاقیت خود استفاده می کنید نه وقتی که درماشین خودتنها هستید ولی اگر فردی درونگرا باشید وقتی که با مساله ای روبرو می شوید در همان لحظه چیزخاصی به ذهنتان نمی رسد ولی مثلا وقتی که صبح فردا درحال دوش گرفتن هستید یک راه حل فوق العاده سراغتان می آید. دانستن " زمان" خلاقیت مثل این است که ضربه ای به شما واردشود و ذهنتان را روشن کند. برای فهمیدن اینکه درونگرا هستید یا برونگرا می توانید از تست هایی که در این رابطه موجود است به عنوان نخستین گام برای هدایت جرقه های ذهنی خود استفاده نمایید.

 

اشتباه 5: من برای فعالیتهای خلاقانه وقت ندارم

   ممکن است تحت تاثیر هنرمندان ، نویسندگان یا کارگردانان مختلف قرار بگیرید. وقتی که می شنوید یا می بینید که چقدر زمان برای کار خود وقت می گذارند مثلا نویسنده ای 5ساعت در روز یا کارگردانی 10 سال روی اولین پروژه کارگردانی خود وقت می گذارد احساس فلج شدن می کنید. زمانی که یک هنرمند برای یک پروژه می گذارد شاید " خلاقیت" را برای مردم عادی امری وقت گیر نشان دهد اما شما می توانید خلاقیت خودرا فقط درعرض چند دقیقه بالا ببرید و این به نوبه خود باعث می شود که ظرفیت شما به همراه لذت وابراز وجود شما بیشتر شود. روزی یک عکس گرفتن و یا نوشتن یک صفحه داستان در یک هفته هم جزو خلاقیت شما به حساب می آید. استفاده از چنین روشهایی بدون درنظر گرفتن خوبی یا بدی آن برایتان لذت بهمراه خواهد داشت. اگر می توانید هر روز صبح بنشینید و 5 صفحه بنویسید به هربهانه ای که شده این کار را انجام دهید. اما اگر ترجیح می دهید که فقط چند خطی را در دفتر روزانه خود بنویسید آنهم وقتی که کاملا حس نوشتن داشتید چیزی از تعهدتان کم نمی کند.

                     اشتباه 6: خلاقیت یعنی کاری انجام دهید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نادر
ساعت10:17---13 اسفند 1392
سلام. در مورد اینکه یک روان شناس بالینی (روانشناسی مشاوره) باید ذاتا فردی باشد که استعداد تجزیه و تحلیل شخصیت ها را داشته باشد، یا اکتسابی است و می توان با علم و کسب تجربه روانشناس خوبی بود؟ حتما این مطلب را بگذارید. ممنون از لطف شما. متن خلاقیت هم خیلی خوب بود و به کارم اومد
پاسخ: سلام دوست بزرگوار از اینکه نه تنها به وبلاگ سرزدید بلکه تاملی هم در آن داشتید بی نهایت سپاسگزارم. و مایه افتخار هست که مطلب برایتان مفید بوده است. در مورد سوالتون باید عرض کنم که اگر قرار باشد در آن زمینه مطلب بنویسم تخصصی خواهد بود در حالیکه من این وبلاگ را برای عموم مردم ایجاد کردم نه برای متخصصین. اما همین جا می توانم به صورت خلاصه خدمتتان عرض کنم که یک روانشناس هم باید استعداد ذاتی داشته باشد هم این استعداد ها را از طریق تجربه و عمل و علم پرورش دهد یعنی نه استعداد به تنهایی کافیست نه علم بلکه به عنوان مکمل هم کار می کنند. به عبارتی دیگر اگر شخص استعداد داشته باشد اما اصول و فنون مشاوره که از طریق علم و تجربه به دست می اید را نداشته باشد به احتمال قوی با شکست در فرایند درمان خواهد داشت. امیدوارم پاسخ قانع کننده باشد. شاد و موفق باشید.


اصغر
ساعت12:23---17 بهمن 1392
سلام دوست عزیز

مطالب زیبا بود خوندم و لذت بردم و باعث شد برم خلاقیتهامو تقویت کنم


پاسخ: سلام دوست محترم، امیدوارم بعدها حتمانتایج و پیشرفت کارتون رو با مثال در اینجا ذکر کنید و به این طریق به انگیزه افرادی مانند بنده اضافه بفرمایید. شاد و موفق باشید


اصغر
ساعت20:08---8 بهمن 1392
متشکر از مطالب زیبایتان
پاسخ: سلام من هم از شما سپاسگزارم بخاطر حضور فعالتان. شاد و موفق باشيد


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: خلاقيت, تصورات غلط درباره خلاقيت, خلاق, خلاقيت درون,
.:: ::.


Powered By LOXBLOG.COM Copyright © by mojemosbat
This Template By Theme-Designer.Com